23 mei 2022Sterre MeijerShare:

Digipraat met Saskia van de Scheur

Hoe digital minded ben je? Wat doe je om als werknemer waarde te blijven toevoegen met de komst van robotisering? En: Hoe geef je vorm aan een leven lang leren? Saskia van de Scheur (33), Manager Procurement & Supplier Management bij ABN AMRO Bank over haar ondernemersfamilie, doelgerichtheid en focus op groei. ‘Iedereen heeft groei nodig in het leven, als je die groei maar dichtbij jezelf zoekt.’ 

‘Ik ben opgegroeid in een echte ondernemersfamilie. Mijn vader zei altijd: “als je ergens 100% voor gaat, lukt het je”. Dit motto paste ik al jong toe in de competitie met mijn tweelingzus. Onze prestaties werden altijd vergeleken. Mijn zus was me vaak net een stapje voor; zij haalde bijvoorbeeld eerder haar rijbewijs of haalde net een hoger cijfer op school. Ik denk dat ik hierdoor al vroeg gewend was de stretch op te zoeken voor mezelf. Ik moet zeggen dat het me ook veel heeft gebracht in mijn carrière. Na mijn hbo-opleiding Business Administration en master in Marketing ben ik bij ABN AMRO bank gaan werken. Daar werk ik nu, 10 jaar later, nog steeds. Ik begon met een traineeship, werkte als Relatiemanager voor het MKB, als Retail & Leisure Analist, Strategie Consultant en nu Manager Procurement. 

Toch ben ik de laatste jaren wat milder geworden naar mezelf, iets minder doelgericht. Naarmate je ouder wordt, maak je meer mee. Ik ben moeder geworden van een zoontje die nu 4 is, ben gescheiden en in de rol van co-ouder gegroeid. Daarnaast ben ik altijd fulltime blijven werken. Daarom heb ik nu even op de pauzeknop gedrukt en een sabbatical van drie maanden genomen. Super dat dit kan. Even tijd voor mijn gezinnetje, voor reflectie en opnieuw vooruit kijken. Door deze ervaringen heb ik geleerd dat niet alles maakbaar is. Je mag ook falen. Ik probeer nu meer te genieten van een groeiproces in plaats van alleen te focussen op het einddoel. 

“Toch geloof ik niet dat er straks helemaal geen mens meer aan mijn werk te pas komt. Het is toch een zakelijke relatie die je aangaat, daar is menselijk contact en empathie voor nodig.”

 Steeds digitaler werken, maar mét persoonlijk contact

Mijn werk als Manager Procurement & Supplier Management betekent dat ik diensten inkoop voor ABN AMRO. Denk aan software zoals de Microsoft Officepakketten waar alle medewerkers mee werken. Mijn werk bestaat uit het sluiten van dit soort contracten.  
 
Het inkoopproces wordt steeds meer geautomatiseerd. Er wordt nu automatisch een enquête naar een potentiële leverancier gestuurd om de betrouwbaarheid te checken. Voorheen ging dat allemaal handmatig. Het hele proces gaat nu veel sneller en we hebben een breder beeld van de risico’s en kansen. We zijn zelfs bezig met eauctions waarbij diensten van leveranciers online geveild worden, dat gaat allemaal digitaal.  
 
Toch geloof ik niet dat er straks helemaal geen mens meer aan te pas komt. Het blijft een zakelijke relatie die je aangaat, daar is menselijk contact en empathie voor nodig, zeker bij de meer complexe diensten die je inkoopt. Dus naast geautomatiseerde screening voeren we vaak een persoonlijk gesprek. Dit maakt mijn werk ook leuk.  

PowerBI, Teams, Sharepoint, maar geen TikTok

Hoe digital ik mezelf vind? Ik denk dat ik redelijk mee kom. In mijn werk gaat bijna alles digitaal, zeker sinds corona. We konden lange tijd niet op kantoor werken, en nu nog steeds heb ik veel meetings via Microsoft Teams. We gebruiken Sharepoint voor het delen van bestanden en ik werk veel in Word, Powerpoint en PowerBI. Tot twee jaar geleden deelden we bestanden via de mail of via onze gezamenlijke schijf. En belden we ouderwets met de telefoon.

Als collega’s het lastig vinden om mee te komen met deze veranderingen, proberen we als team te ondersteunen. Een collega uit ons team weet bijvoorbeeld alles van de PowerBI dashboards. Zij neemt ons dan via een A4’tje met een zogenaamde SOP (Standard Operating Procedure) mee in wat we moeten weten. In Jip-en-Janneketaal kunnen wij dan lezen hoe wij zelf het dashboard met nieuwe maandcijfers moeten updaten. Zo delen we kennis en blijft iedereen bij. 

Het helpt dat er binnen ABN AMRO veel aandacht is voor digitale bewustwording. Daar kan ik op meeliften. We hebben bijvoorbeeld een grote cybersecurityafdeling, we werken natuurlijk met zo veel gevoelige klantdata. Via mailings en continue trainingen leer ik hier dan verstandig mee om te gaan.  Privé heb ik soms wel het gevoel dat ik wat achter loop. Ik ben wel actief op LinkedIn en Instagram en gebruik WhatsApp, maar al die nieuwe sociale media, zoals TikTok laat ik aan me voorbij gaan. 

“Je hoeft niet direct bij een bedrijf te werken dat tech en innovatie als doel heeft. Je kunt de innovaties ook alleen gebruiken als handige tool.”

Dichtbij jezelf blijven in het digitale tijdperk

Er wordt best veel geautomatiseerd, daarom probeer ik te focussen op dat wat een computer niet kan: mijzelf en anderen aandacht geven en helpen groeien. Ik probeer de collega’s in mijn team te coachen om hun beste zelf te geven. Ik geloof echt dat iedereen groei nodig heeft en regelmatig moet stilstaan bij de vragen: waar ben ik goed in? En waar krijg ik energie van? Oprechte empathie wordt nooit vervangen door een computer, daar ben ik van overtuigd.

Ik begrijp dat sommige mensen druk kunnen ervaren door alle technologische veranderingen. Dat je bij de tijd moet blijven, relevant moet blijven, opleidingen moet volgen. Daarom adviseer ik anderen altijd om dicht bij jezelf te blijven, juist in deze tijd. Ook binnen een digitale wereld zijn er heel veel mogelijkheden, daar zit vast een richting tussen die bij jou past.
Je hoeft ook niet direct bij een bedrijf te werken dat tech en innovatie als doel heeft. Je kunt de innovaties ook alleen gebruiken als handige tool. 

“Het is leuk om wat nieuws te leren en het voelt echt als een pluspunt dat ik deze vaardigheid straks beheers.” 

 Opleiding Data Analytics

Zelf heb ik besloten om tijdens mijn sabbatical een cursus Data Analytics te doen via Winc Academy. Ik kreeg deze tip van een collega. Ik kan deze kennis goed gebruiken in mijn functie waarbij dashboards met data steeds belangrijker worden om onze performance en effectiviteit te beoordelen.

Het mooie is dat deze opleiding mij niks kost, door de subsidieregeling van de overheid: NL Leert Door. Het vraagt wel wat tijd, zo’n 8 uur per week volg ik e-learnings. Ik zit er nog middenin, maar het geeft me nu al een goed gevoel om hiermee bezig te zijn. Het is leuk om wat nieuws te leren en het voelt echt als een pluspunt dat ik deze vaardigheid straks beheers.  

Dromen over de toekomst van werk

Hoe mijn werkende leven er over 5 jaar uitziet? Ik denk dat ik dan nog steeds geregeld vanuit huis zal werken, dat helpt echt voor een fijne werk-privébalans. Ook denk ik dat het werk veel meer output-gestuurd wordt waarbij het resultaat van je werk het belangrijkste is. Hier helpt data analytics ook bij. Het betekent voor mij dat ik me dus zal blijven richten op mijn skills en ontwikkeling. Het ouderwetse 8 uur per dag ‘aanwezig’ zijn op kantoor is niet meer genoeg.

De kans is groot dat ik eens besluit om als zelfstandige te gaan werken. Of dit nog in procurement is? Zou kunnen, zeker in combinatie met change management en strategie. Maar ik blijf altijd nieuwsgierig naar de uitdaging om weer een nieuw vakgebied te ontdekken…’ 

Door: Rosalie Gendrault 

 

I.AMDIGITAL heeft de ambitie om één miljoen professionals klaar te stomen voor de digitale transformatie. I.AMDIGITAL wil bereiken dat professionals de urgentie voelen om vandaag te starten met de digitale transformatie in hun werk. Zodat meer organisaties wendbaar en voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie en data bepalend zijn. We gaan in gesprek met professionals die in hun werk initiatief nemen om aan de slag te gaan met hun digitale vaardigheden.